sábado, 1 de septiembre de 2012

Ordstilling


Ordstilling



hovedsetningen står verbet på andreplass. På førsteplass kan det stå et subjekt eller andre ord. Første ledd kan være en leddsetning.
 Og og men står utenfor selve setninge

1verbsubjekt
Dusa
I gårsadu
Da jeg spurte,sadu
Ogdusa

I leddsetninger kommer subjektet foran verbet:

I leddsetninger kommer subjektet foran verbet:
  • Da du sa …, … .
  • Selv om du sa …, … .

Sett inn ordene du sa i alle setningene under.

I går sa du  at det var sant.
Og du sa  at du skulle komme hit.
Til læreren sa du  noe annet.
Hvorfor sa du  det?
Da du sa  at du skulle flytte, ble jeg lei meg.
Jeg trodde ikke på det selv om du sa  at det var sant.
Da jeg spurte, sa du  at det var riktig.


Ordstilling

Selv om og på grunn av at innleder en leddsetning. 
Subjektet står først. Ikke kommer foran verbet.
For innleder en hovedsetning. Verbet står på andreplass. 
Seg er et trykklett pronomen som kommer foran ikke når verbet er enkelt.
Derfor er adverb først i en hovedsetning. Verbet kommer på andreplass, fulgt av subjektet.
Seg er et trykklett pronomen som kommer foran ikke når verbet er enkelt.

Trykklett pronomen i hovedsetning med et enkelt verb
1verbsubjekt/objektadverb
Derforføltehun segikke bra.
Forhunføltesegikke bra.
(Men:
1verbsubjektadverbverb
Hunharikkeføltseg bra
..)

Hun ville ikke gå til legen selv om hun ikke følte seg  bra.
Hun bestilte time hos legen, for hun følte seg ikke  bra.
Hun hadde jobbet for mye. Derfor følte hun seg ikke  bra.
Hun gikk til legen på grunn av at hun ikke følte seg  bra.


Plassering av trykklett pronomen.



Objektet står vanligvis etter siste del av verbet:
  • Jeg har aldri sett ham.
Men når verbet bare er ett ord (presens eller preteritum), og når det ikke står en preposisjon foran pronomenet, står normalt et trykklett pronomen like etter subjektet og verbet, og altså foran adverb som ikke, aldri:
  • Jeg kjenner ham ikke.
  • I går så jeg ham dessverre ikke.
Men med preposisjon kommer pronomenet etter ikke: Jeg snakket ikke med ham





aldri ham har sett - Jeg har aldri sett ham .
ikke ham vil snakke med - Jeg vil ikke snakke med ham .
alltid dem snakker med - Jeg snakker alltid med dem .
ikke ham kjenner - Jeg kjenner ham ikke .
aldri ham ser - Jeg ser ham aldri .
ikke dessverre henne møtte - Jeg møtte henne dessverre ikke .

ikke dem så - Jeg så dem ikke 


Setninger med verbene synes, tror, håper settes ofte etter en annen setning. Den første setningen skal ha komma etter og fyller første plass i et hovedsetningsskjema. Ikke plasseres i første del:
1verbsubjekt
Dethåperjeg.
Det gikk bra,synesjeg.
Det gikk ikke så bra,trorjeg


Eksempel: Jeg tror jeg kommer i morgen. - Jeg kommer i morgen, tror jeg.


Jeg synes det er varmt i dag. Det er varmt i dag, synes jeg .
Jeg tror jeg skal skifte jobb. Jeg skal skifte jobb, tror jeg .
Jeg synes dette er fint. Dette er fint, synes jeg .
Jeg håper vi kommer i morgen. Vi kommer i morgen, håper jeg .
Jeg tror det gikk bra. Det gikk bra, tror jeg .
Jeg synes det er vanskelig. Det er vanskelig, synes jeg .
Jeg tror ikke det gikk så bra. Det gikk ikke så bra, tror jeg .
Jeg synes ikke dette er så lett. Dette er ikke så lett, synes jeg 

¨

Indirekte tale

Indirekte tale refereres i en leddsetning.

Leddsetning

Subjunksjonsubjektadverbverb
…atbarnaikkeerfriske

Pronomen

Når man refererer hva en annen person har sagt, må man skifte pronomen.
I leddsetningen får vi refleksiv form i objektet når subjektet er ”eier”:
  • ... at han må passe på barna sine. (Det er hans barn)
Men vi har ikke refleksiv form i subjektet:
  • … at barna hans ikke er friske.


Eksempel: Jeg er ikke frisk. - Han sier at han ikke er frisk.


Barna mine er ikke friske. - Han sier at barna hans ikke er friske .
Jeg må passe på barna mine. - Han sier at han må passe på barna sine .
Jeg kan ikke hente kona mi. - Han sier at han ikke kan hente kona si .
Kona mi er på jobben. - Han sier at kona hans er på jobben .
Bilen vår er på verksted. - Han sier at bilen deres er på verksted .

Adverb, konjunksjoner og subjunksjoner

Årsak/følge

Derfor er adverb først i en hovedsetning. Verbet kommer like etter.
For er konjunksjon. Det kommer en hovedsetning som forteller om årsak , etter.
Så er konjunksjon. Det kommer en hovedsetning som forteller om konsekvens , etter.
Fordi er subjunksjon og innleder en leddsetning.

Motsetning

Likevel er adverb først i en hovedsetning. Verbet kommer like etter.
Men er konjunksjon og knytter sammen setninger.
Selv om subjunksjon og innleder en leddsetning.
Til tross for at subjunksjon og innleder en leddsetning.

Hovedsetning
konjunksjonverbsubjekt
Derforbyttethun den.
Likevelbyttethun en ikke.
så hunbyttetden.
Men likevelbyttethun den ikke
.
Leddsetning
Subjunksjonsubjektadverbverb
fordihunikkelikteden.
selv omhunikkelikteden
Sett inn et av ordene likevel, selv om, derfor, men, så, til tross for, for, fordi

Hun byttet jakka, for  hun likte den ikke.
Han likte ikke jakka. Derfor  byttet hun den.
Hun byttet jakka, fordi  hun ikke likte den.
Hun likte ikke jakka,   hun byttet den.
Han beholdt jakka selv om  han ikke likte den.
Han likte ikke jakka, men  han beholdt den.
Han likte ikke jakka. Likevel  beholdt han den.
Han beholdt jakka til tross for  at han ikke likte den.

Hovedsetning med leddsetning

En leddsetning kan stå på førsteplassen i en hovedsetning. Verbet kommer på 2. plass, like etter leddsetningen;

Hovedsetning

1verbsubjektadverbverb
Hvis du ikke er frisk,kanduikkereise.
I leddsetningen har vi denne ordstillingen:

Leddsetning

Subjunksjonsubjektadverbverb
Hvisduikkeerfrisk, … .
Knytt setningene sammen. Begynn med en hvis-setning. Husk komma etter hvis-setningen.

Jeg får ikke jobb. Jeg kan ikke kjøpe leilighet. 
Hvis jeg ikke får jobb, kan jeg ikke kjøpe leilighet .
Du er ikke frisk. Du kan ikke reise.
Hvis du ikke er frisk, kan du ikke reise .
De gjør aldri hjemmearbeid. De lærer ikke nok.
Hvis de aldri gjør hjemmearbeid, lærer de ikke nok .
Han klager alltid. Vi blir lei av det. 
Hvis han alltid klager, blir vi lei av det .

Spørrende leddsetninger

Leddsetninger kan innledes med et spørreord. Etter spørreordet kommer subjektet, deretter et eventuelt adverb,så kommerverbet. Sammen med hvilken kan det også står et substantiv først i setningen:

Leddsetning

subjektadverbverb
(Jeg vet ikke) hvorforhanikkekommer.
(Jeg vet ikke) hvilken bussdetar.
Gjør om spørsmålene til leddsetninger.

Hva har de sagt? - Jeg vet ikke hva de har sagt .
Hvor er inngangen? - Jeg vet ikke hvor inngangen er .
Hvordan virker den? - Jeg vet ikke hvordan den virker .
Hvem er hun sammen med? - Jeg vet ikke hvem hun er sammen med .
Hvorfor kommer han ikke? - Jeg vet ikke hvorfor han ikke kommer .
Hvilken buss tar de? - Jeg vet ikke hvilken buss de tar .
Hvorfor svarer de aldri? - Jeg vet ikke hvorfor de aldri svarer .

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju