jueves, 31 de mayo de 2012

Fremdeles, ennå, enda og lenge

Tidsadverb
Fremdeles, ennå, lenge



Fremdeles og ennå kan ofte brukes om hverandre, men fremdeles kan ikke stå etter ikke

Jeg er ennå/fremdeles ikke lei av å jobbe der
Jeg er ike lei av å jobbe der ennå

Lenge står med presens perfektum:




Jobber du fremdeles/ennå på kafeen?
Jeg, jeg har fremdeles/ ennå  ikke funnet noen annen jobb
Jeg har faktisk ikke søkt noen annen jobb ennå
Har du jobbet lenge der nå?
Ikke i helt år enna.
Vi har prøvd lenge å bli gravide. 
Sex og sykdom fremdeles tabu.
Sudan har ennå ikke siktet den norske minerydderen John Sörbö
Har du prøvd prisvarslingen ennå?


Ennå - enda
Når skal du bruke ennå -
når skal du bruke enda

Ennå brukes bare til å uttrykke tid.
   Eksempel: Han er ikke kommet ennå.
Hun er ikke ferdig ennå.


Enda brukes på flere måter:
I betydningen "likevel" - eksempel: -de todos modos-
Hun frøs enda hun hadde jakke på seg.

Til å forsterke uttrykk - eksempel: -incluso-
Han var enda bedre enn broren.

I betydningen "en...til" - eksempel: -otra cosa que-
Han gjorde enda et forsøk på å nå toppen.

Til å utrykke tid -  todavía-
som ennå: eksempel:
De kommer ikke enda, men snart.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju