sábado, 26 de mayo de 2012

Preposisjoner



.1 .- Svar med for fem minutter side, om fem minutter eller (i) fem minuter


Hvor lenge har dere ventet? Dere har ventet i fem minuter
Når kom du? Jeg kom for fem minuter siden
Når begynner filmen? Filmen begynner om fem minutter
Hvor lenge varer reklamer? Reklamer varer i fem minutter
Når er det frokost? Frokost er om fem minuter
Hvor lenge skal egget ditt koke? Egget mitt skal koke i fem minuter
Når kom  gjestene? Gjestene kom for fem minuter siden
Når fikk dere beskjeden? Dere fikk beskjede for fem minutter siden


 For fem minuter siden.... hace cinco minutos  (pasado)
om fem minuter .............. en cinco minutos (futuro) dentro de cinco minutos
 i fem minuter....................cinco minutos -duración-

-å få beskjede... Recibir un recado



2  .- Svar mer om, i eller til

Når kom de hit? I vinter
Når liker du deg best her? Om våren
Når har de tekt å flytte? til sommeren, tror jeg
Når pleier de å besøke dere? Om sommeren
Når er det penest der? Om høsten
Når skal du reise neste gang? Til høsten
Når skal du ta førekort? Til våren
Når skal du kjøpe bil? Til sommeren
Når traff du dem? I sommer
Når skal du besøke dem? Til jul. De har invitert meg å bo hos dem i jula.
Når kommer de hit? De har tenkt å komme til påske. De reiser alltid et eller aet sted i påsken.
Hva gjør du? Jeg drømmer om hva jeg skal gjøre i ferien.


Om.... normalmente
I..... en
til... para -futuro



8. Sett inn preposisjoner som passer


Jeg håper de kommer til jul
Til høsten må vi bli ferdige med prosjektet
De har jobbet her siden 2003
Jeg har jobbet her  i 3 år.
Under krigen  bodde de i utlandet.
Hun kan vente her til klokka fem
Hun har ikke vært hjemme siden i fjor
Hun har ikke vært hjemme på ti maneder
Jeg har vært syk i tre uker
Vi har snakket om preposisjoner i mange dager





8 Hva er riktig?


a  1349. Norge ble rammet av e pest................på trettenhundretallet.
b  ca. 1050-; Vikingtida tok slutt...................... på tusentallet
c  1814 Norge fikk sin grunnlov .......................på attenhundretallet.
d 1905., Norge ble selvstendig.......................... på nittenhundretallet.



8.5
a  i – om – på – på – i
b  på – på – i – på – i

8.6
a  i – på – på – Om – i
b  i – om – om – om – I – i – i – på – i – Om – om – om – i – I – om

8.7
Jeg har ikke sett henne på en måned.
Han lærte å kjøre bil på to uker.
Hun har lært godt norsk på et år.
Jeg har ikke spist på sju timer.
Du har ikke levert stil på tre uker.

8.8
i – på – på – i – på – på – i – i – på – i – i – på – i – På – i – i/på – på

8.9
a  i – i – på – i – i – til – ved – i – til – i – i – på – i
b  i – på – i – i – på – i
c  i – i – i – på – på – til – på – i – i – på – på

8.10
til frisøren – hos tanta og onkelen sin – hos rektor – på skolen

8.11
fra – fra – fra – mot/til – i – i – av – fra – av – på – fra


8.12
Genitiv Preposisjon
skolens lærere lærerne på skolen
Spanias hovedstad hovedstaden i Spania
lærerens bøker bøkene til læreren
Paris´ kulturliv kulturlivet i Paris
filmens slutt slutten av/på filmen
bilens eier eieren av bilen
et ti års barn et barn på ti år
ei tre kilos pakke ei pakke på tre kilo

8.13
venner – vennene, kona – kone, barn – barna

8.14
i – i – på – på – på – på – på – av/i – i

8.15
a  enn – som – som – enn – som – enn
b  enn – enn – som – enn

8.16
på – av – på – av – på – på – på – av – av – på – på – av – av – av

8.17
med – med – på – for – på – for – om – av

8.18
a  til – for – for – til – til – for – til – for
b  for – for – for

8.19
for – for – for – til – for – til – for – til – for – for – til – for – til – for – for – til

8.20
Han gikk på skolen til tross for at han hadde høy feber.
Hun må slutte å spille fotball på grunn av en kneskade, og nå vil hun prøve å spille tennis i stedet for fotball.
Foreldrene hennes er nokså gamle, og av hensyn til dem kan hun ikke flytte til utlandet nå.
Hun snakker flere språk; i tillegg til spansk og norsk kan hun fransk og portugisisk.
Hun lærer italiensk ved hjelp av cd-er.
I motsetning til min mann liker jeg ikke å gå på ski.

8.21
til – til – på – på – til – for – for – til – etter – i – til – om – på – av – I – til – over
8.22
Preposisjoner: i, på, fra, mot, over, av, innen, til

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju