domingo, 19 de agosto de 2012

slik, sånn, samme, like

Slik og sånn har samme betydning. 
Som regel viser ordene til noe som er omtalt tidligere.
De likte godt å gå fottur i fjellet of vil gjene ha en sånn ferie neste år også

Slik og sånn brukes om hverandre, med det er en tendens til at slik brukes noe mer i formell stil.


Samme brukes enten alene sammen med et substantiv eller med bestemt artikkel foran:
 De begynte å studere samme år-samme året- det samme året
  Hun ville ikke se samme film- samme filmen- den samme filmen en gang til

Sånn er jeg og sånn er det

Selv om sånne løfter som dette egentlig er ganske teite, fordi jeg ikke trenger solkrem, så har jeg prøvd mitt beste å holde det.


Og ellers ble det en kamp uten like mot søvnen som truet med å ta meg sånn i 06-tiden.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju