martes, 8 de mayo de 2012

Rim og regler



Danse mi dokke
Danse mi dokke, 
mens du er ung,
når du bli gammel
blir du for tung.








Tre katter små
Tre katter små
så redde så
de mjauet høyt i kor:
«Nå har vi mistet vantene.
Å mor! Å mor! Å mor!»
«Har dere mistet vantene?
Så slemme dere er!
Nå blir det ingen grøt å få.

Nei! Nei! Nei!»

Tre katter små
så kjekke så
de mjauet høyt i kor:

«Nå har vi funnet vantene.
Å mor! Å mor! Å mor!»
«Har dere funnet vantene?
Så snitte dere er!
Nå skal det snart bli grøt å få.
Ja! Ja! Ja!» 
Tre katter små
så triste så
de mjauet lavt i kor:
«Nå har vi sølt på vanten.
Å mor! Å mor! Å mor!»
«Har dere sølt på vantene?
Så slemme dere er!

Jeg fanger ingen mus i kveld.
Nei! Nei! Nei!»



Tre katter små
så glade så
de mjauet lavt i kor:
«Nå har vi vasket vantene.
Å mor! Å mor! Å mor!»
«Har dere vasket vantene?
Så flinke dere er!
Nå fanger jeg den mus der.
Hutsj! Hutsj! Hutsj!»

Ti indianere små
Ein og to og tre indianarar,
fire, fem og seks indianarar,
sju og åtte og ni indianarar,
ti indianarar små!

Reven er ein høsnetjuv



Ein - to - tre - fire - fem - seks - sju.
Reven er ein hønsetjue.
Sju - seks - fem - fire - tre - to - ein,
reven stjal eit hønsebein. 








Fingrane

Sysken fem eg kjenner her.
Stakkars dei som ikkje gjer.
Når på rad dei saman står,
er dei gjeve skatten vår!




Tommeltott
, Slikkepott,
 Langemann,
Gullebrann,
Vesle Petter Spelemann

Brum Brasken i Brumba
Brum Brasken i Brumba
Katten slår oppå tromma
Fire musunger går i dans


så heile jorda ho dundra! 

No kan vi telje
No kan vi telje, du og eg 
til ein og to og tre i veg 
No kan vi telje, begge to 
til ein og to, ein og to 

No kan vi telje, du og eg 
til ein og to, tre, fire og fem 
Så kan vi telje høgt igjen 
til ein og to, tre, fire og fem 

Så kan vi telje, du og eg 
til fire, fem og seks og sju 
No kan vi telje, ein og to 
og tre og fir', fem, seks, sju. 



Ti små spøkelser
Ti små spøkelse 
dei ville ut på ski.
Den eine gikk seg vill,
så var det berre ni.

Ni små spøkelse
dei satte seg på potte.
Den eien datt nedi,
så var dei berre åtte.

Åtte små spøkelse
dei spøkte for ein tjuv
Men tjuven stjal den eine,
så var dei berre sju.

Sju små spøkelse
dei møtte ei heks.
Heksa tok den eine,
så var dei berre seks.

Seks små spøkelse
dei sklei på en lem.
Den eine braut beinet,
Så var dei berre fem
  Fem små spøkelse 
dei klatra i eit tre,
den eine datt ned,
Så var dei fire der.

Fire små spøkele
Dei leste i ABC.
Den eine, den forlas seg,
Så var dei berre tre.

Tre små spøkele
dei ville ut å ro.
Så drukna den eine
Så var dei berre to.

To små spøkele
dei klaga: Kjære vene!
Vips, så kvarv den eien,
så var det eitt åleine.

Eitt lite spøkele
det var så redd for meg.
Det skrik så høgt av redsel,
- så rømde det sin veg.





Ro, ro til fiskeskjær
Ro, ro til fiskeskjær.


Hvor mange fisker fikk vi der? 
En til far og en til mor,
en til søster og en til bror
og en til den som fisken dro.

Ellinga, vellinga
Ellinga, vellinga, 
Vat'landsguten,
slo til kjerringa
midt på truten.
Det skal du ha
ditt stygge troll
fordi du ikke
kunne telle til tolv
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12.



Finger regle  
Den første ville lirke,
den andre ville pirke,
den tredje ville steke,
den fjerde ville leke,
den femte, den lill, lill, lill
Vil også hjelpe til. 



  Den første lille grisen 


fikk lov til å gå på isen.
Den andre lille grisen
fikk lese avisen.
Den tredje lille grisen
fikk jakka til polisen.

Den fjerde lille grisen 
fikk slått av litt på prisen.
Den femte lille grisen
Fikk bare slutte visen,
og visen slutter her.
Og derfor kan den aldri
bli lenger en den er.





Frosken og piggsvinet


Best av jeg varsler, sa frosk nummer en
Jeg hører det rasler, sa frosk nummer to.
Det rusler og tasler, sa frosk nummer tre.
Og plump ut i tjernet med sprut.

tjernet... estanque
sprut.....chapoteo

  Best at jeg stopper, så pigg nummer en. 
Jeg hører det hopper, sa pigg nummer to.
Det plasker og plopper, sa pigg nummer tre.
Så satte de piggene ut.



Tre små kyllinger







- Jeg fant, sa den ene.
- Hva da? sa den andre.
- Et korn! Sa den tredje.


Takk, takk, takk.




Grisevise
Best Min far han har tre lystige griser, 
En grå, en bål og en som han ikke viser.
Denne visa var ikke lang
Derfor tar vi den nok en gang:
Min far han har tre lystige griser,
En grå, en bål og en som han ikke viser.


  Putte og sparegrisen


Når Putte får en toøring 
så går den rett i grisen.
Når Putte får en femøring,
så går den rett i grisen.
Men hvis han får en tiøring,
så går han til Matisen,
For Pelle er så stor at han
Vet prisen på lakrisen.


  Lat-Hans
Mandag er min frihetsdag 
tirsdag har jeg gode stunder
onsdag ser jeg meg omkring
torsdag går jeg rundt og grunner
fredag gjør jeg hva jeg vil
lørdag stunder helgen til -
så er uken ute.
Snipp, snapp, snute.
så er uka ute!




En, to, en, to
En, to, en, to, marsjerer vi presis,
vi skal på torget og kjøpe oss en gris.
Får vi ikke kjøpt no'n så er vi like bli'.
En, to, en, to, marsjerer vi forbi.




  Musehuset
"Lille mus, hvor har du ditt hus?" 
"Lille mus, hvor har du ditt hus?"
tre skritt til høyre og fire skritt til venstre,

skritt-paso
fem skritt frem og seks tilbake!"
sa musa som bodde høyt under taket.
Tre røde ryttere
Tre røde ryttere, hoppetihopp!
Rir alle til senga, trappegalopp.

Tre røder ryttere, snorker i takt.
Tre røde hester står stille på vakt.



Tre røde ryttere - Når solen står opp,
rir de mot dagen i trappegalopp.




  Klokka fem
Klokka fem mjølker Mari så fort hun kan,
klokka seks slår hun mjølka i såer og spann.

Klokka sju må Brunen ut, og røre på kroppen,
klokka åtte får lillegutt mjølk i koppen.




Klokka

Klokka ett var jeg mett
Klokka to måtte jeg på do
Klokka tre måtte jeg le
Klokka fire måtte jeg flire
Klokka fem fikk jeg en klem
Klokka seks så jeg en heks
Klokka sju måtte jeg snu
Klokka åtte så jeg en rotte
Klokka ni var jeg fri
Klokka ti ville jeg ri
Klokka elleve måtte jeg skjelve
Klokka tolv så jeg et troll





Tallene


Ett-tallet er mager og tre-tallet er stinn
To-tallet er fager og fire-tallet blind.
Fem-tallet har vont i magen
Ni-tallet er skrullete og seks-tallet er klok
Åtte-tallet rullet seg bort i en krok
og sju-tallet flagget for dagen.





  En var sjiraffen som kneiste så flott.


To var en svane som fløt i en dam.
Tre var en rotte som laget litt støy.

Fire var en måke som flakset og fløy.


Fem var en hare så søt og såpen.
Seks var et ekorn som satt på en grei.
Sju var flamingo, så verdig og gild.
Åtte var en pus, han het Mons og var snill.
Ni var en hane med hale og skjegg.
Null var et reir med fire små egg.
  Jeg måtte le - en, to, tre
Av en heks - fire, fem, seks
Som ville rir - sju, åtte, ni
Sint og slem - sju, seks, fem
Ri på en sko - fire, tre, to.









No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju