miércoles, 19 de abril de 2023

I– PÅ – TIL – HOS


På norsk bruker vi ofte forskjellige preposisjoner når vi er på et sted og når vi drar til stedet.

 Noen ganger bruker vi samme preposisjon i begge kontekstene.

 Norwegian Prepositions Explained: ( i ) eller (på) Part 1 - YouTube

Geografiske steder

 LAND
Jeg er i Norge

Jeg drar til Norge

Jeg er i Spania

Jeg drar til Spania

KONTINENT

Jeg er  i Europa 

Jeg drar til Europa

BYER

Jeg bor i Bergen

Jeg reiser til Bergen

Jeg er i Granada,

Jeg drar til Granada

TETTSTEDER: ÁREAS URBANAS, PUEBLOS

 Jeg er på Oppdal

 Jeg drar til Oppdal


Jeg er i Årdal

Jeg drar til Årdal

BYGDELER- DISTRITOS URBANOS

 
Jeg er på Sinsen, jeg drar til Sinsen

GATER OG VEIER

Jeg er i  Storgata, jeg drar til Storgata

ØYER


Jeg er på Grønland, jeg drar til Grønland

 

FJELL

Jeg er på Galdhøpiggen, jeg går til Galdhøpiggen

HAV OG SJØER

Jeg er  på Stillehavet , jeg drar på Stillehavet

ROM OG INSTITUSJONER

Jeg er på apoteket... Jeg går på apoteket 

Jeg  er på baderommet Jeg gar  på bathroommet
Jeg er i banken , jeg gar til banken
Jeg er i barnehagen jeg gar til barnehagen
Jeg er pa biblioteket  Jeg gar på biblioteket
Jeg er i butikken Jeg gar til butikken 

Jeg er  på diskoteket, jeg gar på diskoteket
Jeg er på do jeg gar  på do
Jeg er på  fabrikken jeg gar på fabrikken
Jeg er i huset jeg gar til huset
Jeg er på hybel jeg gar på hybel
Jeg er  på jobb, jeg gar pa jobb
Jeg er på kaffe Jeg gar på kaffe
Jeg er pa kino jeg går på kino
Jeg er i kiosken  jeg gar til  kiosken
Jeg er i kirken, jeg drar til kirken
Jeg er i kjelleren jeg drar til kjelleren
Jeg er på kjøkken  jeg går på kjokken
Jeg er på kontor jeg går på kontoret

Jeg er på kurs jeg går på kurs
Jeg er i leiligheten jeg går til leiligheten
Jeg er på loften jeg  går på loften
Jeg er på  museum Jeg går på museum
Jeg er på restauranten jeg går på restauranten
Jeg er på skolen jeg går på skolen
Jeg er på soverommet jeg  går soverommet
Jeg er på stasjon jeg  går på station
Jeg er i stua jeg går til stua
Jeg er på sykehus jeg går på sykehus
Jeg er på teater jeg går på teater
Jeg er på universitet jeg går på universitetet


Vi kan også bruke til når vi drar til disse stedene, men da betyr setningen noe annet. Vi bruker til når vi bare snakker om transporten til stedet, men bruker i eller på når vi drar dit for å gjøre det som vi pleier å gjøre på stedet:


Jeg går på skolen. = Jeg er elev på skolen.
Jeg går til skolen. = Jeg går til skole-huset.
Vi går på kino. = Vi går dit for å se en film.
Vi går til kinoen. = Vi går til huset med kinoen.


PERSONER

 
Vi sier alltid at vi er hos en person, men vi drar til en person:
I kveld skal jeg til Kari.
I kveld skal jeg spise middag hos Kari.
Vi bruker også hos om mange yrker som samtidig er en person:
Jeg var hos legen i går.
Jeg måtte vente lenge hos frisøren




No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju