viernes, 25 de mayo de 2012

Eiendomspronomen


Entall


Min, mi, mitt, mine




Din, di, ditt, dine




Sin, si, sitt, sine ( hans, hennes)




Din, di, ditt, dine


Flertall

Vår, vårt, våre




deres




deres


Noen eiendomspronomen bøyes etter substantivet


Substantivet har bestemt form foran eiendomspronomen:mannen min


Substantivet har ubestemt form etter eiendomspronomen:
min mann

Eiendomspronomen står vanligvis etter substantivet

Men det er ikke uvanlig å sette dem foran:

ved abstrakte ord: min skyld
ved trykk: etter min mening
ved familiemedlemmer: min mann


Språket kan virke mer formelt når eiendomspronomen står foran.

 Derfor bruker vi også ofte min i stedet for mi i hunkjønn: min kone.
Når vi har bestemt form med –a, må vi bruke formene mi, di, si i hunkjønn: kona mi/di/si.
Når vi bruker bestemt form med -en, må vi bruke min, din, sin: konen min/din/sin.















No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju