viernes, 4 de enero de 2013

Konjunksjoner



Konjunksjoner eller sideordningsord er en av ti ordklasser vi har på norsk.
SÅ.png
På norsk har vi bare fem konjunksjoner, noe som gjør ordklassen til den minste i språket vårt. 

Tidligere regnet man også de fleste subjunksjonene til denne ordklassen.FOR.png

Blant de vanligste konjunksjonene på norsk er og, for, eller, men og så.

Konjunksjoner brukes for å binde sammen flere like ord eller setninger, slik at det blir bedre flyt i språket. I stedet for å si:


Jeg skjøt på blink med pil. Jeg skjøt på blink med bue.


...kan man ved hjelp av konjunksjoner binde sammen ordene og dermed forbedre språket:


Jeg skjøt på blink med pil og bue.


I skjemaet nedenfor kan du se hvordan de fire konjunksjonene binder sammen de ulike ordklassene:

Binder sammenEksempel
SubstantiverJeg liker katter og hunder.
AdjektiverEr han dum eller rar?
VerbOla pustet og peste.
AdverbKari løp ikke sakte, men fort.
PronomenSnakker du om ham eller meg?
PreposisjonerSatt du bak eller foran Knut?
InterjeksjonerVel? Ja eller nei?
DeterminativerFotballen var ikke hans, men hennes.
HelsetningerJeg hadde dårlig tid,  jeg tok bussen, for jeg ville ikke komme for sent.
LeddsetningerHvis det regner i morgen, eller hvis vi har veldig lyst, drar vi til svømmehallen.



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju