lunes, 14 de enero de 2013

Eiendomspronomen



EierHankjønnHunkjønnIntetkjønnFlertall
(Jeg)bilen minmora mihuset mittvennene mine
(Du)bilen dinmora dihuset dittvennene dine
(Vi)bilen vårmora vårhuset vårtvennene våre



EierHankjønnHunkjønnIntetkjønnFlertall
(Han )bilen hansmora hanshuset hansvennene hans
(Hun)bilen hennesmora henneshuset hennesvennene hennes
(Dere)bilen deresmora dereshuset deresvennene deres
(De)bilen deresmora dereshuset deresvennene deres



Eksempler: 

Dette er min beste venn.
 Dette er boka mi
. Hvem har tatt brødet mitt?
 Hvor er skoene mine? 
Har du funnet frakken din? 
Hva heter mora di?
 Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt
 Lukk øynene dine. 
Han brakk armen sin. 
Gutten kysset mora si. 
Bjørg knuste glasset sitt.
 De leverte oppgavene sine. 
Vi spiste maten vår. 
Vi stengte døra vår. 
Vi malte huset vårt. 
Vi gav barna våre gaver.

"Eier"HankjønnHunkjønnIntetkjønnFlertall
(Han )bilen sinmora sihuset sittvennene sine
(Hun)bilen sinmora sihuset sittvennene sine
(De)bilen sinmora sihuset sittvennene sine
I tredje person (hun, han, de) bruker vi sin når subjektet "eier" objektet.
  • Han skal selge bilen sin. (Han eier bilen.)
  • Hun skal selge bilen sin. (Hun eier bilen.)
  • De skal selge bilen sin. (De eier bilen.)
(Han skal selge bilen hans betyr at han skal selge en annen manns bil.)
  • Hun besøker vennene sine. (De er hennes venner.)
  • Han besøker vennene sine. (De er hans venner.)
  • De besøker vennene sine. (De er deres venner.)
(Hun besøker vennene hennes betyr at hun besøker en annen dames venner.)

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju