jueves, 31 de mayo de 2012

Lenger eller lengre

Etter langt om lenge og lengre om langt



Lengre er komparativ av adjetivet lanng-langt-lange
Turen var lang
Turen var lengre e jeg hadde ventet




Lenger er komparativ av adverbee lenge og langt.

Jeg gikk langt
Jeg gikk lenger enn jeg hadde tenkt.

Jeg har lengre vei til trening nå enn før
Jeg jobber lenger hver dag
Jeg burde løpe litt lenger enn jeg gjør
Dere har bodd her lenger enn meg
Jeg vil helst ikke bo her lenger
Feste varte lenge, lenger  enn plannlagt
Turen hjem var lengre enn jeg hadde trodd



En lengre ishockeykølle.
En lengre reise.
Et lengre sykdomsleie.
Ishockeykølla er lengre enn bandykølla.
 John Carew er lengre enn Kristofer Hæstad.
I andre sammenhenger bruker du lenger:

Det er ikke lenger trygt å gå ute om natten. (Komparativ av tidsadverbet lenge.)
Du må stille deg lenger til venstre. Lenger bak. (Komparativ av stedsadverbet langt.)
Alice bor ikke her lenger. (Komparativ av tidsadverbet lenge.)
Det er ikke lenger siden enn i går at jeg traff henne. (Komparativ av tidsadverbet lenge.)




Adverb:

langt -lenger-lengst ( distanse)
lenge   lenger - lengst (tid)
Eksempler:
De gikk langt.
De gikk lenge.

Adjektiv
lang - lengre - lengst
Eksempler.
En lang mur
Et langt hus
Mange lange dager


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju